Christelijk Lyceum Veenendaal

christelijk lyceum

Het Christelijk Lyceum Veenendaal bereidt leerlingen voor op hun leven als betekenisvol lid van de samenleving. We begeleiden onze leerlingen vanuit een christelijke levensvisie bij het nemen van verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkeling. Dit doen we door Samen Leren Ontdekken.

Samen

Medewerkers en leerlingen van het CLV vormen samen, een open en warme leergemeenschap die midden in de samenleving staat. Leerlingen leren zowel binnen als buiten onze school over de bepalende tradities en waarden in de samenleving. Daarom zoekt het CLV actief de verbinding met de maatschappij en we dagen onze leerlingen uit om deze maatschappij mede vorm te geven. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen leren respectvol om te gaan met onderlinge verschillen en ruimte te bieden aan anderen. Alleen zo kunnen zij als verantwoordelijk burger functioneren in een snel veranderende wereld.

Leren

In onze school gaan medewerkers, ouders en leerlingen gezamenlijk op zoek naar wat leerlingen motiveert en wat zij nodig hebben. Samen kijken we hoe de leerling zich kennis, vaardigheden en competenties het beste eigen kan maken. Door vakken met elkaar te verbinden, digitale ondersteuning en vaardigheden te gebruiken en door leerlingen persoonlijk te begeleiden, ondersteunen we onze leerlingen om hun leerproces zo goed mogelijk vorm te geven. Binnen dit gezamenlijke leerproces bieden wij als CLV aan leerlingen en personeel de ruimte om individuele en op maat gemaakte trajecten te volgen. Leerlingen worden niet alleen voorbereid op het vervolgonderwijs, maar leren ook hoe ze een bijdrage kunnen leveren aan de grote maatschappelijke uitdagingen van deze tijd. Om dit leerproces zo goed mogelijk vorm te geven, is het vanzelfsprekend dat medewerkers in beweging blijven en zich blijven ontwikkelen.

Ontdekken

We helpen leerlingen bij de vorming van hun eigen identiteit.
We scheppen op school een veilig leerklimaat waarin leerlingen in dialoog met anderen de ruimte krijgen om te ontdekken wie ze zijn en wie ze willen zijn. Wij vinden het belangrijk dat vanuit deze veiligheid en acceptatie de leerling een identiteit kan ontdekken en beamen en de nieuwsgierigheid kan richten op wat waar is, wat goed is en wat mooi is. “Want een mens is bedoeld om wel bij zichzelf te beginnen, maar niet bij zichzelf te eindigen, wel van zichzelf uit te gaan maar niet naar zichzelf toe te streven” (Martin Buber).

CLV logo nieuw

Kerkewijk 149